Social selling – social media plan

Tegenwoordig kunt u als ondernemer niet meer om social media heen. Maar hoe kunt u het laten werken voor uw bedrijf? Dat kan met een social media strategie en een social media plan.
Het verschil tussen deze twee is dat een social media strategie zich richt op de langere termijn, met een loop van vaak (minstens) een jaar. Een social media plan daarentegen loopt voor een kortere duur en heeft een vastgestelde begin- en einddatum. De social media strategie bepaalt de richting van alle verdere social media activiteiten; zoals de social media plannen.
In het social media plan zet u de korte termijn doelen (en meer) voor social media campagnes, nieuwtjes over het bedrijf of producten en dergelijken. Voor elk individueel onderwerp maakt u een apart plan. Het is belangrijk dat het social media plan en de strategie samenhangen; zo zendt het bedrijf één heldere boodschap uit naar de doelgroep – de missie en visie.
Een social media plan opstellen kunt u volgens de onderstaande stappen doen:

Bepaal de doelstelling van het plan

Hier is het belangrijk de doelstelling SMART te formuleren. Dit staat voor Specific, Measurable, Aceptable, Realistic en Time-bound. De rest van het social media plan moet in dezelfde lijn zijn geformuleerd als wat hier in de doelstelling omschreven staat.
Vergeet niet om Key Performance Indicators (KPI’s) vast te stellen zodra de doelstelling is geformuleerd. Deze zijn handig om de voortgang van het plan te meten/in kaart te brengen.

Formuleer een boodschap

Om een succesvol social media plan op te stellen is het belangrijk om na te denken over waar uw doelgroep zich mee bezighoudt en waar uw bedrijf raakvlakken heeft met deze activiteiten. Vertel hier wat het bedrijf doet en hoe dit de doelgroep kan helpen. Zorg dat dit een ‘cath phrase’ is om de essentie van het plan kort weer te geven.

Doelgroep bepaling

Als het goed is heeft u in de social media strategie al een doelgroep bepaald. Toch is het zo dat deze doelgroep nog verder kan worden opgesplitst in meerdere subgroepen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan demografisch- sociaal en/of politieke- factoren om specifiekere doelgroepen te bepalen.
Met het targeten van specifiekere doelgroepen zorgt u ervoor dat de betreffende doelgroep zich persoonlijker aangesproken voelt tot uw boodschap.

Social media planning

In de introductie werd het al verteld: een social media plan heeft een duidelijke begin en einddatum. Creëer daarom een heldere tijdlijn met een vastgesteld begin en einde om vervolgens ook de bijbehorende activiteiten in te plannen. Zorg er ook voor dat er bij de activiteiten staat weergegeven wie de betreffende activiteit gaat volbrengen.
Want wat is een goed social media plan zonder een duidelijke planning?

Key Performance Indicators

Tijdens het bepalen van de doelstelling in stap 1 heeft u als het goed is ook de KPI’s voor dit plan vastgesteld. Het is belangrijk om deze (tussendoor) te peilen en evalueren. Omdat social media plannen vaak een kortere looptijd hebben is dit een belangrijk onderdeel om te volgen of het plan de beoogde resultaten behaalt.
Als dit niet het geval is, kan het van belang zijn om de doelen bij te stellen of juist om meer bewust bezig te zijn met de uitvoering van het plan. Stel hierbij ook vragen aan uzelf; of de boodschap wel aansluit bij de doelgroep? Wat betekenen de behaalde resultaten tot nu toe?
Blijf hier flexibel in maar zorg echter wel dat het herschrijven van dit plan niet té veel tijd gaat opnemen. Een plan maken is belangrijk maar de uitvoering net zo.