Social Selling – Social Media Campagne

Social media inzetten voor bedrijven is een trend die u niet kan zijn ontgaan. Door middel van social media kanalen kan uw bedrijf zich onderscheiden in de markt en een duidelijke boodschap uitbrengen.
Of u zelf zo’n campagne kunt opzetten? Zeker weten.

Bepaal een doel

Als eerste is het belangrijk om doelen te bepalen. Net zoals bij een social media plan is het essentieel om deze doelen SMART te formuleren. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.
Dit houdt in dat de doelstelling meetbaar en relevant moet zijn aan het uiteindelijke doel, maar ook specifiek, tijdsgebonden en meetbaar voor alle betrokkenen. Een goed voorbeeld van zo’n doelstelling is:
“Van 25 mei 2018 tot en met 30 juni 2018 gaat (bedrijf) 12 promotie berichten plaatsen op Instagram. Hiermee wilt (bedrijf) 2600 mensen bereiken, 1700 likes krijgen en 50 nieuwe volgers krijgen.”

Bepaal de doelgroep

Zodra de doelen voor de campagne zijn gesteld is de volgende stap om de doelgroep te gaan bepalen. Hier moet u denken aan de specifieke doelstelling; houdt ook de doelgroep specifiek. Hiervoor kunt u een doelgroep analyse uitvoeren die leidt tot een bepaalde buyer persona.
“Good buyer personas tell human stories of behaviours, situations, thinking and interactions on the path to accomplishing goals. – Tony Zambito”
Voor het duidelijk krijgen wie uw doelgroep is kunt u rekening houden met de bekende segmentatie criteria zoals demografisch, sociaal, economisch en geografische kenmerken. Hieruit kunnen de volgende vragen voortkomen:

  • Waar wilt u campagne voeren? Is dit lokaal, regionaal of landelijk?
  • Wat is de leeftijd van deze doelgroep?
  • Is de doelgroep mannelijk, vrouwelijk of geschikt voor beiden?
  • Op welke manier wint deze doelgroep informatie?
  • Hoe besteedt deze doelgroep hun vrije tijd?
  • Heeft deze doelgroep een modaal inkomen?

Wanneer u meer van dit soort vragen kunt formuleren en beantwoorden, krijgt u een beter beeld van de potentiele klanten.

Doelgroep bereiken

Na het formuleren van de doelstelling en doelgroep(en) is het tijd om te achterhalen op welke manier u de betreffende doelgroep kunt bereiken. In het geval van social media campagnes zijn dit media zoals Facebook, LinkedIn, Instagram en Twitter.
Als u de bedrijfspagina’s nog moet updaten is het essentieel dat dit zo nauwkeurig mogelijk gebeurt. Zorg dat bedrijfsinformatie accuraat is en houdt dit ook up to date.
Denk ook aan de aankleding van het bedrijfsprofiel, zoals een samenvatting of mooie foto’s toevoegen. Koppel vooral ook uw social media bedrijfspagina’s aan de bedrijfswebsite om op deze manier meer verkeer te verkrijgen.

Content

Ook het schrijven van de content gaat volgens een vastgestelde planning. Niet systematisch te werk gaan is geen aanbeveling. Het is wel mogelijk om in één keer veel content te schrijven maar dit kan leiden tot oppervlakkige teksten. Dit is iets wat u wilt voorkomen omdat dit soort teksten de doelgroep niet triggert om actie te ondernemen. Mocht u geen idee hebben wat voor content u kunt schrijven over het bedrijf, kijk dan eens op de social media kanalen van anderen binnen uw (niche)markt. Zodra u de creatieve ingevingen heeft gehad over interessante thema’s kunt u gaan beginnen met plannen. Het is makkelijk om hier een content kalender of tijdlijn voor te maken. Vragen die tijdens het maken van deze kalender aan bod kunnen komen zijn bijvoorbeeld:

  • Wat voor teksten/content gaat u maken?
  • Met welke regelmaat gaat u de content posten?
  • Wie zal er verantwoordelijk zijn voor het maken van de content?
  • Welke doelgroep spreekt u aan per specifiek stuk content?

Adverteren

Na de bovenstaande stappen volbracht te hebben is het tijd om te focussen op het creëren van de daadwerkelijke advertenties. Al de verkregen informatie kan gebruikt worden om de perfecte advertentie te maken.

Monitoring

Dit is net zo belangrijk als het verzamelen van specifieke informatie over de doelgroep. Het regelmatig checken en volgen van hoe uw advertenties online presteren kunt u veel waardevolle informatie vergaren. Bijvoorbeeld dat het ene stuk content minder goed presteert dan de ander of als een bepaald doel niet gehaald is, dan kunt u zich gaan afvragen waarom dit gebeurt.
Veel social media kanalen bieden vanuit het platform een eigen manier om resultaten te meten – hiervoor moet u wel aangeven dat uw pagina ook echt een bedrijfspagina is – en denk hierbij aan Facebook en Instagram.
Vervolgens kunt u uw campagnes gaan aanpassen op de verkregen inzichten waardoor deze uiteindelijk goed zullen lopen.
Het is echter wel zo dat social media campagnes nooit volledig geoptimaliseerd kunnen zijn. Zodra uw campagne ook echt goed loopt is er geen enkele garantie dat dit ook lang zal voortduren. Hierom is het belangrijk om de cijfers altijd in de gaten te blijven houden en de campagnes up to date houden met relevante content.